دیروز و امروز هیروشیما + تصاویر

دیروز و امروز هیروشیما + تصاویر

اکنون که شصت و هفت سال از بمباران اتمی هیروشیما میگذرد، «شعله صلح» هنوز در پارک یادبود صلح این شهر میسوزد و قرار است تا خالی شدن جهان از سلاحهای اتمی همچنان روشن بماند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، 67 سال پیش در چنین روزی، آمریکا شهر ناکازاکی ژاپن را در حالی با بمب اتمی مورد حمله اتمی قرار داد که سه روز پیش از آن با پرتاب بمب اتمی بر فراز شهر هیروشیما یک فاجعه آفریده بود. طبق برآورد در این حمله ها که اولین موارد استفاده از بمب اتمی در جنگ بود، نزدیک به 250 هزار نفر جان باختند. البته این رقم مربوط به 5 سال پس از بمباران شهرهاست که رقم تلفات ناشی از تشعشعات هستهای هم به آن افزوده شده است.
به همین بهانه تصاویری از شهر هیروشیما در زمان حمله و پس از بازسازی آن را انتخاب کردهایم که با هم مرور میکنیم.


هیروشیما که شهری شلوغ و مدرن است تغییر یافته و توسعه مییابد، اما مردم آن همواره خاطره کشتهشدگان بمب هیروشیما را زنده نگاه میدارند.


هیروشیما اکنون یکی از شهرهای مهم صنعتی ژاپن است و نزدیک به 1/1 ملیون نفر جمعیت دارد.





اولین بمب اتمی مورد استفاده در جنگ، بمب پسر کوچک بود که در روز 6 آگوست سال 1945 بر فراز هیروشیما منفجر شد. «گنبد بمب اتمی» که نامش قبلا «عمارت پیشبرد تجارت» بود، یکی از معدود ساختمانهایی در نزدیکی مرکز اثر این بمب هستهای بود که از آن زمان دست نخورده باقی مانده است.




امروز هیروشیما با بیش از یک میلیون نفر جمعیت یکی از مهمترین شهرهای صنعتی ژاپن است



عده زیادی از مردم ژاپن در همان اوان بمبگذاری کشته شدند و عده زیادی نیز بر اثر بیماریهای ناشی از تشعشعات هستهای جان باختهاند




گفته میشود در خلال بمباران هیروشیما بین 2000 تا 6500 کودک یتیم شدند؛ البته از رقم دقیق این کودکان اطلاعی در دست نیست.




یکی از نقاط تمرکز مراسم یادبود کودکان هیروشیما، گرامیداشت خاطره دختری 10 ساله به نام «ساساکی ساداکو» است که به خاطر قرار گرفتن در معرض تابشهای هستهای به سرطان خون مبتلا شد و در گذشت. او معتقد بود که اگر 1000 ماهیخوار کاغذی بسازد (در فرهنگ ژاپن ماهیخوار نماد طول عمر و خوش یمن بودن است) بیماریاش از بین میرود.




فرماندهان نظامی آمریکا معتقد بودند بمباران اتمی شهر هیروشیما با هواپیمای «انولا گی» بهترین راه برای به اتمام رساندن جنگ است





پارک یادبود صلح در نزدیکی گنبد بمب اتمی بناها و مجسمههای یادبود زیادی دارد. در جلوی این پارک یادبود سربازان گمنام است که «شعله صلح» در درون آن میسوزد و قرار است تا هنگامی که در جهان، سلاحهای هستهای وجود دارند، این شعله روشن بماند






مسئولیت انتقال خاطرات کشتهشدگان هیروشیما به عهده سالمندان این شهر است. بیش از 85 هزار نفر از جمعیت ساکنان این شهر بازماندگان این بمباران هستند.

 




|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: